top of page

מאז שנת 2000 בערך אני עוסקת בהוראה בנוסף לבימוי בתיאטרון. במהלך עבודתי במסגרות שונות (סדנאות פרטיות שעוסקות בקשר בין טקסט ריאליסטי ותנועה על הבמה, תקופות קצרות ב"אספקלריה" ובסטודיו למשחק בחולון, "הדרך" סטודיו למשחק) פיתחתי שני קורסים עיקריים.

1. יסודות המשחק דרך עבודה על סצנות מתוך מחזות.
הסדנה מבוססת על שני מישורי עבודה שמפרים זה את זה.

א) חקירה טקסטואלית של הסצנה
הבנת מקומה של הסצנה במחזה השלם, סימון  הקונפליקט המרכזי בסצנה,  חלוקה לביטים בהתאם למהלכי הדמויות והפעולות הדרמטיות שלהן להשגת מטרותיהן, ניתוח היחסים בין הדמויות  ומרכיבי זהותן. בחלק מן הסצנות יתבקשו התלמידים לעבוד לפי  אינטרפרטציה נתונה של המחזה.  

ב) אימפרוביזציות בקול ובתנועה. 
עבודה לא מילולית שמטרתה לפתח  את הדחף היצירתי של התלמידים, את ההקשבה והדיאלוג ביניהם ואת היכולת להבעה עצמית אקספרסיבית ומקורית. מאמץ מיוחד יוקדש לעבודה קבוצתית במטרה להפוך לאנסמבל שיוצר בשיתוף פעולה. 
חלק זה של השיעור מעשיר את העבודה על הסצנות ומעודד את לתלמידים לחקור ולחפש דרכי ביטוי  אישיות ועמוקות.                    
בכל שיעור התלמידים מתבקשים להציג עבודה בתהליך על סצנה. הם מקבלים הערות על עבודתם וממשיכים בחזרות. 

רשימה חלקית של המחזות שמוצעים לסטודנטים:

צייד המכשפות, מראה מעל הגשר, מותו של סוכן מאת ארתור מילר; מאכינל מאת סופי טרדוול; רחוב מאת ג'ים קרטרייט; רוחות, בית הבובות מאת איבסן; שרידי אנוש בלתי מזוהים וטבעה האמיתי של האהבה מאת בראד פרייזר; תמונות מחיי נישואים מאת אינגמר ברגמן.

בחלק השני של הקורס נעבור למחזות הבאים: 

שלוש אחיות, השחף, הדוד וניה מאת אנטון צ'כוב; ירמה, חתונת הדמים מאת פ.ג. לורקה; סוכן הבית, בגידה, הביתה מאת הרולד פינטר.

2. סדנת כתיבה דרמטית לתלמידי משחק.  

 

הסדנה מציעה עיון מעמיק ויסודי, במקביל לתרגול מעשי, ביסודות הכתיבה הדרמטית. מטרת הסדנה היא לאפשר לתלמידי משחק להעביר דרך מסננת ה"אני היוצר" את התהליך שבסופו נוצר מחזה. הסדנה מתמקדת בדרכים המעשיות להרחבת הפוטנציאל היצירתי של משתתפי הסדנה ותלמידי המשחק חווים על בשרם את תהליך הכתיבה. במסגרת השעורים יוכלו לכתוב בעצמם סצנה דרמטית ולהעלות אותה  באופן מידי על הבמה. התהליך שיעברו יאפשר להם להבין את יחסי הגומלין בין הכותב, הבמאי והשחקן.

מבנה הקורס:

חלקו הראשון של הקורס מוקדש להקניית  יסודות הכתיבה הדרמטית והוא  מועבר על ידי וגם על ידי חיים מרין, מחזאי ותסריטאי. נלמד ונתרגל מושגים כגון:  
חמש השאלות הבסיסיות לכתיבת הסצנה: מי? איפה? למה? מתי? מה? 
הקונפליקט והאירוע המחולל.   


הדמות במחזה: רצון דרמטי, נקודת מבט, התייחסות, התפתחות, שינוי. 
תפקיד הדיאלוג במחזה. 
חומרי הגלם לכתיבת המחזה: הזיכרון האישי, ארכיונים, אמצעי התקשורת,
 יצירות ספרות.  
התלמידים יתבקשו, כבר בשלב הראשוני, לכתוב סצנות בעקבות אימפרוביזציות שהועלו בכתה. 

 

את חלקו השני של הקורס אני מעבירה והוא מוקדש לשכלול ולהעמקת החומרים הכתובים ולחיפוש דרכי הבעה בימתיות לקראת העלאת מופע סיום הקורס שיהיה כולו פרי עטם של התלמידים. את המופע אני עורכת ומביימת. 
 

בין ההצגות במסגרת ההוראה

רחוב | 2011

החיים בחצר האחורי של העיר הגדולה. עיבוד למחזה מאת ג'ים קרטרייט בהשראת המחאה החברתית בשנת 2011.

 

עיבוד ובימוי: מלכה מרין

מאת: ג'ים קרטרייט

גרסה ישראלית: חיים מרין

עיצוב תפאורה ותלבושות: ענת מסנר

עיצוב תאורה: אינה מלכין

בהשתתפות בוגרי הסטודיו לביטוי בימתי ״הדרך״ בניהולו של אייל כהן

ציון לשבח לשחקנית לילי גולן במסגרת פסטיבל הצגות של בתי ספר למשחק "עתיד התיאטרון".

הוצג בתיאטרון קרוב ותיאטרון צוותא.

"...אני החולם שח" | 2010

הצגה על חלום, מציאות והמשחק ביניהם.

 

רעיון עיבוד ובימוי של סצנות שנכתבו ע"י הסטודנטים: מלכה מרין

עיבודים וניהול מוזיקלי: בן שחם

תפאורה ותלבושות: יעל שריל מוהליבר

עיצוב תאורה: אינה מלכין

מאת ובהשתתפות בוגרי הסטודיו לביטוי בימתי ״הדרך״

הוצג בתיאטרון קרוב

בלעדייך אני חצי בן אדם | 2007

רעיון, עיבוד ובימוי של סצנות שנכתבו ע"י הסטודנטים: מלכה מרין   

הוצג בתיאטרון קרוב

תחנת משטרה | 2006

מחזה: חיים מרין

עיבוד ובימוי: מלכה מרין

עיצוב תפאורה ותלבושות: יעל שריל-מוהליבר

עיצוב תאורה: עומר שיזף

תנועה: אחינועם פישר

עריכה מוזיקלית: מלכה מרין ומעין דובקובסקי

ע. במאי: מעין דובקובסקי

בהשתתפות בוגרי הסטודיו לביטוי בימתי ״הדרך״

הוצג בתיאטרון קרוב

bottom of page